Zcela nová Mazda CX-80 – elegantní třířadé SUV nabízející až sedm sedadel – je úchvatným příkladem japonského řemeslného umění. Je prostorná a všestranná, vybroušená do puntíku pro vše, co vám život nabízí. V Japonsku je prostor vnímán jako plátno. Jako prostor, který můžete zaplnit smíchem, rodinou a dobrodružstvím.
Nová vlajková loď Mazdy oficiálně přijíždí do Evropy. Od zahájení evropského prodeje úplně nové podvozkové architektury s podélně uloženými motory už uplynuly více než dva roky. Japonci ji v Evropě začali prodávat v doposud největším modelu CX-60, který dnešním dnem dostává ještě většího sourozence. Vrcholná Mazda CX-80 je prodlouženou variantou původního modelu a dělá jej až nepotřebným.
Novinku automobilka vyvinula na stejném technickém základu Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture a je dokonalou ukázkou této modulární podvozkové platformy v praxi. Nová Mazda CX-80 je prodlouženou „CX-šedesátkou“ a v Česku i zbytku Evropy se bude prodávat se šesti- nebo sedmimístnou konfigurací sedadel.
Už při zákulisním představení nám zástupci evropské divize značky odhalili, že pětimístná verze nikdy nevznikne, protože pak by CX-60 už neměla vůbec žádný smysl. Osobně si myslím, že o přežití menšího modelu rozhodne především cenový rozdíl. Pokud bude nová CX-80 jen nepatrně dražší, asi nebudete mít jediný důvod si menší CX-60 koupit.
Pokud v posledních letech sledujete globální produkci Mazdy, nepochybně vám je CX-80 povědomá. Na první pohled totiž vypadá jako evropský derivát modelu CX-90 určeného pro americký trh. Záměrně jsem se při zákulisním rozhovoru zeptal na rozdílnosti a skutečnost je taková, že americká CX-90 je o dalších 100 milimetrů delší a současně také o 100 milimetrů širší.
Tohle je ten hlavní problém, jaký se automobilce s novou evropskou vlajkovou lodí konečně povedlo vyřešit. Nová Mazda CX-80 totiž vypadá až bezchybně. Minimálně při našich prvních statických dojmech. Na první jízdní zkušenosti si ještě musíme počkat. A mimochodem, s novou Mazdou CX-80 se v továrním vzorníku barev objeví i nový měděný odstín Melting Cooper.
Nová Mazda CX-80 se bude v Evropě prodávat v celkem třech konfiguracích interiéru. Největší sedmimístná konfigurace sedadel bude disponovat tradiční lavicí ve druhé řadě, kterou budete moci nahradit samostatnými „kapitánskými“ křesly ve dvou verzích – s volným průchodem mezi nebo středovou konzolí se stolečkem. Automobilka v oficiální tiskové zprávě současně uvádí, že druhá řada sedadel je posuvná v rozsahu 120 milimetrů.
Standardem modelu je velký zavazadlový prostor se základním objemem 687 litrů (s druhou řadou sedadel vpředu) a sklopením sedadel jej můžete zvětšit až na maximálních 1971 litrů. Plug-in hybridní model Mazda vybavila zdrojem elektrické energie o výkonu 1500 W, z něhož můžete skrze dvojici zásuvek v zavazadlovém prostoru nabíjet elektrické koloběžky a další příslušenství. Standardem všech vozů pak jsou nabíjecí porty USB-C v každé řadě sedadel.
Na nová sedadla ve třetí řadě si pohodlně sednou všechny osoby se vzrůstem do 170 centimetrů. Přední část pro řidiče a spolujezdce pak je starým známým místem. Novinkou je vylepšený infotainment s hlasovou asistentkou Alexa od Amazonu novou funkcí zpětné kamery Trailer Hitch View pro usnadnění couvání s přívěsem i jeho připojování. Pomocí zoomu si můžete přiblížit pohled na tažné zařízení pro jednodušší připojení. Tato funkce funguje při vzdálenosti od přívěsu kratší než jeden metr.
Obě motorizace pro novou Mazdu CX-80 vycházejí z menšího sourozence. Při zákulisním představení jsme si mohli prohlédnout plug-in hybrid e-Skyactiv PHEV s 2,5litrovým zážehovým čtyřválcem s elektromotorem a kombinovaným výkonem 241 kW (327 koní), točivým momentem 500 newtonmetrů, zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a maximální rychlostí 195 km/h. Standardně má lithium-ion akumulátor s kapacitou 17,8 kWh a ujede až 53 kilometrů čistě na elektřinu.
Stejně tak se v novince objeví i nový elektrifikovaný přeplňovaný 3,3litrový vznětový řadový šestiválec e-Skyactiv D s 48voltovým mild-hybridním systémem M Hybrid Boost. Se 187 kW (254 koňmi) nejvyššího výkonu a točivým momentem 550 newtonmetrů slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy a maximální rychlost 219 km/h.
Standardem obou modelů budou automatické převodovky, pohon všech čtyř kol a automobilka uvádí, že nová CX-80 disponuje tažnou kapacitou až 2500 kilogramů. Ve srovnání s menší CX-60 pak je nová CX-80 o přibližně 100 kilogramů těžší, což si vyžádalo nové nastavení podvozku s dvojitými lichoběžníky vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu.
Během prvního setkání ve studiu předprodukční Mazda CX-80 působila až bezchybně, tedy pokud se poučí z chyb menšího sourozence. Ten při jízdě na méně kvalitním asfaltu není moc pohodlný, ale zástupci značky nám při kratičkém rozhovoru odhalili, že novinka s upraveným naladěním a delším rozvorem je už pohodlnější. Nezbývá nám tedy, než si počkat na první jízdní dojmy.
Celkově je až ideálním rodinným autem, jež by na českém trhu mohlo zamíchat s prodeji velkých rodinných SUV. Nová evoluce designového jazyka Kodo je svěží, interiér vyvinutý podle japonské filozofie Ma působí luxusně a naftový řadový šestiválec bude v dnešní downsizingové době velkým tahákem.
Nová Mazda CX-80 zatím nemá stanovené české ceny, k objednání bude od května 2024 a do našeho salónu by první modely měly přijít na podzim letošního roku.