Zpřísnění postihů za některé přestupky, platné od ledna 2024, nový drakonický trest za projetí křižovatky na – řečí zákona – signál se žlutým světlem „Pozor!“ nezavedlo. Paragraf zákona 361/2000 Sb. který se této oblasti věnuje, se vůbec nezměnil.
Jednou z nejzásadnějších změn v rámci novely zákona o provozu na pozemních komunikacích je nový bodový systém, který zavádí pásma dvou, čtyř a šesti bodů za různé přestupky podle jejich závažnosti. V posledních týdnech se však různě po internetu objevily zprávy o tom, že za jízdu na oranžovou (resp. žlutou, chcete-li se držet oficiálního názvosloví, třebaže barva toho světla je ve skutečnosti oranžová) skrz křižovatku hrozí i zákaz řízení.
Web iDnes upozornil na případ, kdy řidič projel křižovatku na oranžovou a byl za to trestán. „Nikoho jsem neohrozil a v klidu projel. K mojí smůle vedle mě jela hlídka, která na semaforu zastavila. Čekal jsem, že dostanu tak tisícovku. Policista mi ale řekl, že se od ledna měnil bodový systém a sazba pokut a že nejmenší postih je 4,5 tisíce a 6 trestných bodů,“ cituje web řidiče. V souvislosti s tím web Echo24 uvádí, že od ledna „nově také platí zákaz průjezdu křižovatkou, pokud na semaforu svítí oranžové světlo“.
To nicméně není pravda, § 70 zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích se dle zákona 271/2023 Sb., který je novelizací zákona 361/2000 Sb., nemění. Zůstává tedy v platnosti stejně jako dosud včetně ustanovení písm. d odst. 2, které stanoví, že „signál se žlutým světlem ‚Pozor!‘ (znamená) povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou ‚Příčná čára souvislá‘, ‚Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!‘ a ‚Příčná čára souvislá s nápisem STOP‘, a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením; je-li však toto vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě“.
Klíčová je zde zejména poslední věta, která dovoluje řidiči křižovatkou projet i na oranžovou – ovšem pouze v případě, že by vozidlo nestihl před křižovatkou bezpečně zastavit. Poměrně častá praktika některých řidičů, kteří při rozsvícení oranžového světla na semaforu zrychlí a křižovatkou projedou, tedy v řadě případů může být přestupkem.
Ovšem vyhodnocení, zda je možné před křižovatkou bezpečně zastavit vozidlo, je výhradně na jeho řidiči, protože jen on zná nejlépe vlastnosti vozidla a třeba i přepravovaného nákladu. Typickým příkladem, kdy je lepší – a legální – křižovatku na oranžovou projet, je jiné auto „nalepené“ zezadu na vašem nárazníku. Taková situace hrozí srážkou, pokud byste se rozhodli křižovatku neprojet a prudce brzdit.
Jediné, co se od nového roku v tomto ohledu změnilo, je sankce za nezastavení vozidla v případě, kdy se prokáže, že by bylo bezpečné zastavit. Místo dosavadních nanejvýš 2.500 korun v příkazním řízení na místě (2.500–5.000 korun ve správním řízení) a 5 trestných bodů je nově přestupek trestán 4.500 –5.000 korunami na místě (7–25 tisíci korunami ve správním řízení) a šesti trestnými body.
Ovšem, prokázat, že by řidič mohl bezpečně zastavit a záměrně to neudělal, musí „žalobce“, tedy ve finále úřad ve správním řízení. Není to naopak, tedy že by řidič musel prokazovat, že bezpečně zastavit nemohl.